Thursday, December 17, 2009

SALAM HIJRAH 1431.....

Salam untuk semua umat islam di dunia...
Hari ini bermula lah tahun baru hijrah 1431 bagi semua yang beragama islam di seluruh pelusuk dunia.....sudahkah anda membaca doa Akhir dan Awal tahun...diharap semua dpt melaksanakannya dengan baik sekali.
Hijrah nabi dan umat islam dari Kota Mekah ke KOta Madinah...itu lah sejarah permulaan hijrah utk kita...jika Nabi sanggup bersusah payah sebegitu demi islam...menyebarkan syiar islam dgn begitu banyak sekali ancaman dugaan hinaan tomahan namun baginda masih mampu utk menyibarkan islam dgn penuh keyakinan dan tanpa kenal erti ketewasan...
Apakah pengorbanan kita sebagai umatnya....telah berjuangkah kita...atau tertewas sebelum memulakan perjuangan....contohilah baginda kerna itulah sebaik2 manusia yg harus kita contohi...berkat kesabaran baginda kita kini mampu berdiri gah atas nama aku org islam....
dan sepatutnya bukan setakat gah di atas nama sahaja tapi dari segala segi termasuklah amalan serta pelaksanaan dan sebagainya...
Aku bercakap bukan untuk menunding jari kepada sesiapa...bercakap utk peringatan diri sendiri yg juga naif dlm segala hal..memperingati pada yang lupa...jika aku layak untuk mengingatkan mereka..pada sejarah islam..pada perjuangan nabi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W...
aku juga bukan berkata seolah-2 aku ustazah atau seorang pendakwah..aku hanya manusia biasa dan seringkali jua melatah bila di duga...
Aku jemput kepada para remaja semua yang terbaca tulisan aku ini..untuk melihat kearah mana noktahnya perjuangan kita....setakat mana pelaburan kita terhadap saham akhirat...sudah cukupkah belum...boleh kah kita sama2 membantu menyelesaikan kusut sosial yg makin hari makin menggila..hilang segan timbul bangga..bangga aku jadi penagih dadah..bangga aku melahirkan zuriat tanpa ayah..bangga aku buang anak spt membuang kucing dijalanan...dimana letak malunya kita sebagai islam...dimana letak maruah kita yang selama ini diagung2kan...
Mungkin malu itu dikatakan hanya perwatakan kampung yang kolot...semua riak bangga diri dgn kebolehan masing2..hilang sopan santun budi bahasa...hilang hormat..
tinggi mana pun tahap kita menuntut ilmu...jauh mana sekalipun kita pergi...dasyat mana pun kita mampu berkata2...jangan sekali kita lupa ALLAH yang satu.....binasa manusia dibumi ini kerna kita selalu lupa....Lupa untuk berdoa memohon keberkatan...lupa untuk mengucapkan terima kasih dan kesyukuran...lupa diri yg rasanya terlebih bijak segala segi....dan paling takut lupa siapa pencipta kita sehingga lahirnya kita dibumi ini...
Kembali lah kita kelandasan kebenaran...kembali menyapu najis tinggalan mereka...kembali mengingati perjuangan baginda...kembali bermunajat dan bertafakur..ingati siapa kita dibumi tuhan yang maha luas ini....lupakan pada kehidupan yang melalaikan...mimpi indah bisikan syaitan...dunia yang penuh noda lagi selerak dosa...Moga hijrah kita pada tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya...moga pembaharuan yang kita lakukan ini terbaik bukan sahaja buat diri kita malah kehidupan disekeliling kita.....Berhijrah demi Islam agama yang suci.....
Aku yang menulis mengharapkan agar kalian yang sudi membaca dapat menghayati erti sebenar HIJRAH dalam lintasan hidup kita...bukan setakat juih bibir berkata2 atau mengikut trend semasa....HIJRAH untuk kebaikan kita semua moga selamat dan sempurna agama..diri kita..bangsa kita...keturunan kita...negara kita...alam semesta...
Kupohon kehadrat mu tuhan yang maha mengetahui sesuatu yang pasti aku tidak ketahui...semoga tahun baru hijrah 1431 ini memberi sepenuh penghayatan bagi mereka yang leka..memberi sedar bagi mereka yang lupa...memberi pembaharuan bagi mereka yang berazam untuk perubahan...kau rahmati kami umat nabi Muhammad S.A.W...ampuni dosa2 kami dari sebesar2nya hingga sekecil2 zarah...berilah keberkatan serta petujuk kpd kami ke jalan mu.....jalan yang kau redhoi...jauhi kami dari kesesatan sehingga hampir ke NERAKA mu...HINDARinya ya ALLAH......................lindungi kami dari malapetaka bencana dan hasutan syaitan yang direjam...terimalah amal ibadah kami...dan taubat kami di atas kesilapan..kealpaan kami selama ini...AMin...
SELAMAT TAHUN BARU HIJRAH...SALAM UNTUK SAUDARA SEAGAMA...ALLAHUAKBAR...
suekhalis..\copyright

No comments: